Časoměřiči

Menu

A teď tu o přesném času

Předpokládá se u mě jistá technická zdatnost, týkající se měření času. Ovšem uplynulý víkend na Rally Agropa ukázal, že to nemusí být vždy pravda. V rámci podniku startovalo i jedenáct posádek pravidelnosti a jejich pravidla jsou velmi přísná na přesnost měření. De facto jsou pokutováni trestnými body za každou odchylku od předem stanoveného času průjezdu (od toho to je pravidelnost).

Tento čas je Zvláštním ustanovením podniku určen s přesností sekund, zároveň je ustanoven oficiálním časem časové signály rozhlasové stanice Radiožurnál. No a to je jádro pudla i zdroj nastalých problémů. Netušíc žádný zádrhel jsem hodiny ALGE Timy v cíli nastavil pomocí svých rádiem řízených hodin. Pozdvižení nastalo po průjezdu glajch (pozn. pravidelnosti). Dosažené výsledky nesedly a začalo se pátrat po příčině. Mezi jiným i telefonický dotaz na to, jak mě na hodinách klapou sekundy. Tak jsem začal diktovat a reakcí bylo, že jsem někde jinde. Následovaly další telefonáty od šéfky i z dispečinku, ať si dám hodiny do pořádku. Tak jsem je znovu synchronizoval, tentokrát pomocí „přítele na telefonu“ a ještě ověřil pomocí času GPS navigace na mobilu. Čas nově synchronizovaných hodin a mých rádiem (ne)řízených hodin se lišil o celých 11 sekund!

Ještě v devět hodin večer se mě šéfová ozvala, že se problém stále řeší. Tak to mě dost otrávilo. Na druhý den jsem začal zkoumat, jak se věci s přesným časem mají. Zkoumal jsem kdeco. Své další dva rádiem řízené radiobudíky, internetové diskuze o přesném času, technologii časového signálu šířeného na dlouhých vlnách 77,5kHz, čas ze signálu GPS, časové značky Radiožurnálu a internetové etalony času. A co jsem tedy zjistil?

Začnu tím, co je předepsané pravidly – oficiální čas z rádia Radiožurnál: Přes den je vysílán pouze v půlhodinách a v celou hodinu. Navíc v půlhodině je málo srozumitelný, protože běží na pozadí reklamních keců. V celou hodinu běží tři krátké signály a jeden dlouhý. Kdo to nečeká, může ten poslední dlouhý zaspat. Pozor také aby šlo o poctivé vysílání na VKV rádiu. To jediné má kompenzováno zpoždění způsobené vysíláním. To už neplatí pro střední vlny a už vůbec ne pro internetové vysílání. Ústředna rozhlasu je řízena rovněž signálem DCF77 z Frankfurtu.

Přejdu tedy k mým domácím rádiem řízeným budíkům: V podvečer se jeden od druhého liší 2sec. a od etalonu na internetu také od 2sec. Jeden tedy –2 a druhý –4. Ráno tedy provedu opakovanou kontrolu a oba šlapou s etalonem v náramné shodě. To odpovídá informacím z internetových diskuzí. Tam panuje shoda, že rádiem řízené budíky, nástěnné hodiny atp. mají různou kvalitu (přesnost) vlastních obvodů času, synchronizace probíhá nejčastěji 1× denně a v noci. Výrobce potom na kvalitě hřeší s tím, že čas se stejně jednou denně srovná.

Nejjednodušší situace, je čas u GPS navigace: Dnešní chytré mobily, tzv. smartphony jsou vybaveny přijímačem GPS signálu. Některé dokonce kombinovaným – pro americký systém GPS i ruský GLONASS. Satelity těchto systémů obsahují atomové hodiny. Vysílaný čas je potom korigován, aby počítal s polohou, s výškou, i šířením signálu k přijímači. Přijímač navíc bere data minimálně ze tří a více satelitů. Troufám si tvrdit, že v současné době je to nejpřesnější a nejdostupnější zdroj přesného času.

Ve finále jsem provedl experiment. Několik minut před celou jsem na tranzistoráku na VKV naladil Radiožurnál. K oknu přistrčil mobil se zapnutým přijímačem GPS a zobrazením jeho parametrů. Na PC potom spustil web s etalonem. Ze svých dvou budíků a jedněch hodin jsem vyjmul baterky a zase vložil nazpět. Hodiny jsem rozestavěl okolo mobilu a s napětím čekal, co se bude dít. Do tří minut se hodiny zasynchronizovaly. Mezitím naběhl i přijímač GPS a všechny si jednotně taktovaly na sekundu přesně. A celé to korunoval v celou odpočet z rádia od 57 sekundy – píp, píp, píp, píííp.

Řešení je tedy jednoduché jako facka, zvládne jej adept, blondýna i časoměřič-veterán. Vyndám ze svého rádiem řízeného budíku baterky a vložím je zpátky. Budík by se měl do pěti minut sám synchronizovat a běží na něm opravdu PŘESNÝ čas. A můžu se rovnou pustit do synchronizace startovacích nebo cílových hodin. Budík, který tohle venku nezvládne nebo po vložení baterek spustí svůj čas, si nezaslouží být ve službách časoměřiče.

Doplnění: Výše napsané se beze zbytku (v bledě modrém) vztahuje i na posádky jedoucí pravidelnost. Neboť i ty musí nějakým způsobem od startu do cíle kontrolovat předepsaný čas.

««« Předchozí text: Formulář cesťáku Následující text: Žádost o licenci činovníka »»»

autor: Josef Vogeltanz | 31. 7. 2016 Ne 15.07 | tisk | Technika | 0 komentářů | 136x

Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

K textu nebyl napsán žádný komentář.

Na texty napsané před více jak 100 dny nelze dále reagovat.
aktuality forum aktuality Kalendar akci

Novinky

31.7.2016: Jak a kde získat přesný čas.
2.7.2016: Do sekce Dokumenty vložen formulář cesťáku pro r. 2016
20.1.2013: Do sekce Dokumenty ? Pomůcky přidána Přiručka časoměřiče 2012 Další novinky

Nové články

Změny na těchto stránkách Žádost o licenci činovníka A teď tu o přesném času Formulář cesťáku Smutná zpráva

Nové komentáře

megan1234 Július Fredy

Odkazy

Autoklub ČR eWRC portál AutoSport RallyeJournal ALGE Timing (EN) TAG Heuer (EN)
Texy! TOPlist Statistika Zkuste Firefox RKHA